PLAN ZAJĘĆ INTEGRACYJNYCH DLA UCZNIÓW KLAS I
JESTEŚMY RÓŻNI, ALE PODOBNI DO SIEBIE
CELE OGÓŁNE: - integracja zespołu klasowego - poznanie swoich dobrych cech
CELE SZCZEGÓŁOWE: - odkrywanie w sobie swoich mocnych stron - uwrażliwienie na drugą osobę - dostrzeganie podobieństwa między sobą
METODY PRACY: Mini wykład, zabawy integracyjne, dyskusja
FORMY PRACY: Praca w kręgu, indywidualna
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Przywitanie, uczniowie siadają w kręgu. 2. Pedagoga rozdaje uczniom serduszka i prosi o wpisanie w zaznaczonym miejscu jak lubią by do nich mówiono. 3. Zaczynając od pedagoga następuje autoprezentacja, uczniowie mówią gdzie mieszkają i co lubią najbardziej w ludziach. 4. Pedagog przypomina zasady kontaktu klasowego. 5. Krótkie przedstawienie tematu i cele zajęć: Na dzisiejszych zajęciach spróbujemy się lepiej poznać, zrozumieć. Każdy z was jest inny ma inny charakter, temperament ale posiadacie też cech, zainteresowania, które was upodobniają do siebie. Przez najbliższe 3 lata będziecie razem przeżywać radości i smutki, wy jako zespół klasowy i jako społeczność uczniowska. To jak będziecie czuć się w klasie w dużej mierze zależeć będzie od was samych. Spróbujmy zatem poznać się lepiej, dowiedzieć się co lubicie najbardziej, co sprawia wam radość. Pamiętajcie jednak, że nie ma dwóch jednakowych osób, ale w każdym z was jest dobro, które jest waszym bogactwem i możecie go przekazać innym. 6. Zabawa pt.: Wszyscy którzy lubią – pedagog odstawia jedno krzesło i mówi niech wstaną i zamienią się miejscami wszyscy, którzy lubią gotować itd. 7. Teraz każdy za pomocą pantomimy niech pokaże nam co umie robić najlepiej. 8. Uczniowie wpisują w swoich serduszkach: ulubiony kolor ulubioną potrawę, ulubioną lekcje. 9. Ochotnicy podchodzą do wybranego kolegi i proszą aby wpisał im jedną dobrą cechę. Następnie obracają się na lewo i mówią coś miłego koledze a później na prawo. 10. Rozmowa z uczniami co czuli w trakcie tych ćwiczeń. 11. Pedagog rozkłada dwie kartki szarego papieru uczniowie podchodzą i wpisują na jednej cech jakie lubią u innych a na drugiej cechy, których nie lubią – dyskusja. 12. Pedagog mówi – Jesteście tacy fajni, posiadacie wiele pozytywnych cech charakteru życzę wam abyście umieli je w życiu przekazywać drugiemu i dzielić się nimi. Twórzcie dobry zespół, pomagajcie sobie nawzajem nie wyśmiewajcie się ze słabości waszego kolegi, służcie mu radą, pomocą tak byście czuli się w tej klasie fajnie, bezpiecznie a w szkole odnaleźli swoje odpowiednie miejsce do rozwoju. 13. Ewaluacja zajęć – Co czułeś, jak ci się podobało, jak je oceniasz. 14. Zakończenie zajęć – zabawa w prąd (niewidoczny uścisk dłoni).
POTWIERDZENIE UCZUĆ
Dziecko mówi: Słowo, które określa co dziecko czuje: Zdanie, które pokazuje dziecku, że rozumiemy co ono czuje. (Nie stawiaj pytań i nie dawaj rad). Kierowcaautobusu nakrzyczał namnie i wszyscy się śmiali. zawstydzenie ,,To cię zawstydziło”,,Wygląda na to, że było ci wstyd”,,W takiej sytuacji można odczuwać wstyd”. Pan z języka rosyjskiego powiedziała, żeściągnęłam zadanie które pisałam sama. Chłopcy bili sięśniegiem, a pani woźna nakrzyczała na mnie. Nikt ze mną nie chce się bawić. Gonił mnie dzisiaj duży pies, był bezpański. Dzisiaj dzieci umawiały się na urodziny do Kasi. Nikt mi nawet nie zaproponował, abym poszła z nimi. Pani w szkole przy całej klasie nakrzyczała na mnie. Powiedziała, że nigdy nic nie umiem i jestem osłem, nieukiem. Marcin poskarżył na mnie. Pani nazwała mnie łobuzem chociaż nic nie zrobiłem. Chłopcy śmiali się ze mnie, że nie palę papierosów. Starszy brat ciągle mówi do mnie: ,,Ty idioto”.
Scenariusz zajęć dla uczniów Gimnazjum dotyczących agresji.
Temat: Jak radzić sobie z agresją. Cele: - dostarczenie informacji na temat agresji i jej form i przyczyn, - poznanie sposobów odreagowania agresji.
Pomoce: papier , farby , węgiel, kasety z głośną i spokojną fajną muzyką , plansze.
1/ Nauczyciel wprowadza uczniów w temat omawiania form agresji / plansza / Agresja - jako wyładowanie swojego gniewu i złości Agresja - jako napaść na drugą osobę / psychiczna, fizyczna / Agresja – jako niszczenie rzeczy 2/ Wspólna dyscyplina nad tym co wywołuje agresję. 3/ Uczniowie otrzymują kartki , farby , węgiel , i próbują przelać na papier to z czym kojarzy się im agresja. 4/ Omówienie prac ich kolorytu , wzorów3 , tematyki. 5/ Burza mózgów – z jakimi uczuciami kojarzy się nam agresja / złość , strach , bezsilność , lęk /. 6/ Nauczyciel zastanawia się co i kto najczęściej powoduje u uczniów zachowania agresywne. / nauczyciel , rodzeństwo , rodzice itp. / 7/ Nauczyciel dzieli klasę na tyle grup ile dzieci podały. Grupy zastanawiają się co należy zrobić w danej grupie , by powstrzymać agresję. np. Co powinni zrobić rodzice by nie wywoływać w dzieciach złości i agresji? Omówienie propozycji poszczególnych grup , wyciągnięcie wniosków. 8/ Rozdanie kart prac / załącznik /. Samodzielna praca na temat rozpoznawania swoich uczuć i wcielenie się w drugą osobę. W trakcie prac uczniów nauczyciel niespostrzeżenie włancza na całą siłę głośną muzykę , później zmienia kasetę i włancza miłą muzykę , którą lubią i znają dzieci. 9/ Krótkie omówienie kart prac – wytłumaczenie nagłego włączenia magnetofonu. / W życiu coś może nas rozdrażniać i męczyć , ale są też rzeczy które mogą nas uspokoić /. Wymieniamy dyplomatyczne sposoby radzenia sobie z agresją , która nas niszczy. - popłacz sobie - narysuj swoje negatywne uczucia lub je opisz - posłuchaj lub zrób rzecz , która cię uspokoi - ułóż wiersz o swojej złości lub agresji i wrzuć w szkole do ,, skrzynki złości” 10/ Podsumowanie. W walce z złością i agresją nie używaj siły , lecz głowy.
Trening kontroli gniewu
Podczas sesji młodzież:· identyfikuje czynniki wyzwalające złość (wydarzenia zewnętrzne i dialog wewnętrzny prowokujące złość)· identyfikuje sygnały (własne doświadczenia kinestetyczne lub fizyczne, np. napięcie mięśniowe, zaczerwienienie twarzy, zaciśnięte pięści, pozwalające określić odczuwaną emocję jako złość)· używanie monitów (dialogu wewnętrznego np. ,,bądź spokojny” , ,,panuj nad sobą” lub wyjaśnienie cudzego zachowania jako nie wrogiego)· używanie reduktorów (technik, służących do zmniejszenia poziomu gniewu, np. głębokie oddechy, liczenie wstecz, wyobrażenie spokojnej sytuacji, wyobrażenie odległych konsekwencji czyjegoś zachowania)· stosowanie samooceny (na ile dobrze wykonano powyższe zadania i nagrodzenie siebie za skuteczne wykonanie)
Konspekt zajęć dla klasy II Gimnazjum
Temat: Rola komputera w życiu młodego człowieka.
Cele ogólne: - uświadomienie uczniom wpływu komputera na organizowanie czasu wolnego - zapoznanie z negatywnymi i pozytywnymi skutkami oddziaływania komputera - kształcenie postawy selektywnej w stosunku do komputera
Cele szczegółowe: Uczeń - racjonalnie planuje swój czas - wykorzystuje rozsądnie techniki komputera - doskonali swoje samodzielne myślenie Metody: - aktywizujące, zabawy dydaktyczne Farma organizacyjna: - praca zespołowa i w grupach Pomoce:
- plakat pt. „Alternatywa dla komputera” - cztery arkusze papieru z napisem za lub przeciw - waga, klocki
Przebieg zajęć: I Organizacja klasy.
1. Wytworzenie odpowiedniego nastroju. 2. Powitanie w kręgu. 3. Wspólne ustalenie kontraktu, który obowiązuje na zajęciach.
II Wprowadzenie
1. Wspólna rozmowa na temat plakatu powieszonego przez pedagoga próby nadawania tytułu. 2. Pedagog przedstawia uczniom wyniki badań na temat spędzania czasu wolnego przed komputerem ( 3h codziennie przed komputerem + przeciętna długość życia daje 10 lat )- wspólna wymiana poglądów.
III Część właściwa –„Sąd nad komputerem”
1. Podział na grupy, które pracują nad ułożeniem argumentów za lub przeciw komputerowi. 2. Omówienie argumentów przez grupy, dyskusja. 3. Układanie na szalkach wagi klocków za lub przeciw – analiza wyników. 4. Dyskusja – Czy gry komputerowe mogą być niebezpieczne?
IV Podsumowanie 1. Wspólna rozmowa na temat wolności wyborów. 2. Zabawa w grupach ułożenie hasła antyreklamy komputerowej. Wspólne redagowanie uogólnień i wniosków.
V Pożegnanie z klasą w kręgu. Co wyniosłem z zajęć? Jak się czułem na zajęciach?
Opracowała: Magdalena Żmudka
|